Afsluiting Amurang, op naar Bunaken - Reisverslag uit Bunaken, Indonesië van Maurise Rijpstra - WaarBenJij.nu Afsluiting Amurang, op naar Bunaken - Reisverslag uit Bunaken, Indonesië van Maurise Rijpstra - WaarBenJij.nu

Afsluiting Amurang, op naar Bunaken

Blijf op de hoogte en volg Maurise

23 Februari 2016 | Indonesië, Bunaken

Een nieuw verslagje vanuit het zonnige Bunaken!

Vorige week maandag begonnen we weer met lesgeven. We zijn afgelopen week bezig geweest met de zintuigen. We hebben de kinderen wat uitgelegd over de schijf van 5 en we hebben de kinderen geblinddoekt eten laten proeven. De leerlingen moesten opschrijven wat ze proefden en waar dit hoorde in de schijf van 5. Ze pikten dit snel op en natuurlijk was het eetspel het leukste van alles! Maandag middag hebben we met alle leerlingen een lipdup gemaakt op het liedje shake it of. We hebben het een aantal keer geoefend en toen opgenomen! Super leuk is het geworden!

In de middaglessen zijn we nog druk bezig met de dromen van de leerlingen. We maken met elke groep een poster en praten over hun dromen en over wat ze later willen worden.

Ook zijn we deze week bezig geweest met de evaluatie. We hebben de leerlingen een evaluatie formulier gegeven. We hebben vragen gesteld over wat ze leuk vonden en wat juist niet en of ze nog tips hadden en of ze een cijfer voor de lessen wilden geven. Ze hebben dit met een beetje extra uitleg, want ze vonden dit vrij moeilijk, goed weten in te vullen. Ze hebben hier erg hun best op gedaan en waren heel erg tevreden! Hartstikke leuk om al die evaluatie papieren te lezen!

We zijn vorige week ook naar Moiniet geweest. Een strand waarbij de binnenste laag van de aarde dicht bij de buitenste ligt. Hierdoor is het water en het zand heel erg warm. Als je je voeten een beetje ingraaft in het zand kan je ze daar niet lang houden! Zo heet wordt het! Heel erg apart om dit te voelen.

Donderdag mochten we een dagje meelopen in het ziekenhuis in Amurang. Eerst zijn we naar een kliniek geweest waar we een rondleiding hebben gekregen. Eerst dachten ze dat we patiënten waren en begonnen ze met het meten van de bloeddruk haha! Na de rondleiding hebben we met wat mensen van de kliniek gepraat. De kliniek was super klein. Patiënten lagen in kleine bedjes met een dun gordijntje op een zaal. Ook was er een kinderzaaltje en de mannen en vrouwen liggen hier apart. Heel bizar om te zien hoe goed wij het dan in Nederland hebben. De bloedspetters lagen bij de spoed op de grond. We hebben ook een ambulance gezien. Daar wil je als patiënt ook geen lang ritje mee maken. De chauffeur hoeft geen speciale opleiding te doen en verder is er alleen een verpleegkundige aanwezig. En oh ja, voor een rijbewijs hoef je alleen naar het gemeentehuis te gaan en te zeggen: ik wil graag een rijbewijs. Je betaald wat geld en tadaa je hebt een rijbewijs. Geen examen, geen theorie. Nadat we in de kliniek zijn geweest gingen we naar het ziekenhuis even verderop. Hier zijn we met twee verpleegkundigen die amper Engels spraken langs een aantal patiënten gegaan. Allerlei soorten patiënten lagen door elkaar. Keizersneden, een kindje met astma, een oudere vrouw met duizeligheid, een vrouw met koorts en ga zo maar door. Veel mensen hadden een infuus en op zich zag dit er verder allemaal prima uit. Sommige dingen waren zelfs hetzelfde als in Nederland. Een hele interessante dag met veel indrukken. Daarna hebben we nog in de kliniek gegeten!

Afgelopen zaterdag was de eindceremonie op de school, Aquino. Alle leerlingen waren aanwezig. Er werd wat gezegd door het hoofd van de school. Het hoofd van het creaproject heeft wat gezegd en toen kwamen er een aantal optredens. Met onze groep hadden Samira en ik het liedje 'happy day' van sister act ingestudeerd. Wauw wat kunnen die kinderen zingen zeg! Na alle optredens kregen alle (150!!!) kinderen een (handgeschreven!!!) certificaat! Super leuk om te zien hoe blij de leerlingen hier mee zijn! Ze hadden ook een super leuke poster laten maken met allemaal foto's van ons erop. Toen de ceremonie afgelopen was zijn we denk ik wel bijna een uur bezig geweest met het maken van foto's. Op een gegeven moment wist ik niet meer waar ik moest kijken. Miss picture, miss selfie?! De leerlingen vonden het erg jammer dat we weggingen! Een paar moesten huilen en ik heb zelfs een aantal cadeautjes gekregen! Jammer dat het nu alweer voorbij is, maar wat hebben we het leuk gehad!

Zondag zijn we een dagje naar Manado geweest om te shoppen! Dat was natuurlijk al veel te lang geleden dus dat werd tijd! We hebben heerlijk pizza gegeten en ik heb Toms gekocht voor maar 17 Euro!!! We hebben de hele dag rond gelopen in het winkelcentrum. Voordat we terug gingen nog even boodschappen gedaan! 's Avonds hebben we alvast een beetje afscheid genomen van onze gastvrouw en haar man. We hadden wat cadeautjes gekocht dus die hebben we alvast gegeven. Waren ze super blij mee en vonden ze hartstikke leuk! Wel heel raar om afscheid te nemen terwijl je drie weken elkaar elke dag hebt gezien!

Maandag zijn Samira en ik naar Manado gegaan naar de universiteit. We mochten een dagje meelopen op de opleiding verpleegkunde. Twee meiden hebben ons alles laten zien. We hebben even met ze gepraat en hebben een les met hun gevolgd. Op een gegeven moment vroeg de lerares of wij wilden helpen in de les. We hebben de kinderen geholpen bij het voorstellen in het Engels. De leerlingen zijn ongeveer net zo oud als ons hier op de universiteit. De opleiding is wel totaal verschillend maar het was hartstikke leuk om de verschillen maar ook overeenkomsten te bekijken!

Maandag avond zijn we in Manado in een hotel blijven slapen! Vanochtend zijn we vertrokken naar Bunaken! Een super mooi eiland waar we met de boot naar toe moesten. Even een paar dagen wat anders doen! Het is hier super mooi. Echt een tropisch paradijsje! We hebben apartementen, er is een zwembad, zon, zee, strand, een bar en heerlijke ligbedjes. We gaan ons wel vermaken hier!

• 23 Februari 2016 - 16:18

Marcel Rijpstra:

Weer een flink verhaal en evenzovele indrukken, maar allemaal prachtig om te lezen en voor jou om mee te maken. En nu maar even uitrusten en genieten op het mooie eiland. Heel vervelend zoiets tussendoor, maar niet heus. Veel plezier!

• 23 Februari 2016 - 18:16

Regina Pulignano:

Goh wat leuk om je verslag te lezen...wat een indrukken doe je op. Wat zijn dan de verschillen soms groot en soms ook weer niet...Nog heel veel plezier!

• 23 Februari 2016 - 19:39

Mama:

Lieve dochter van me,

Wat weer een prachtig verhaal heb je geschreven, er stonden zelfs nog dingen in te lezen die wij niet wisten (ha ha). Na drie weken hard werken, met prachtige ervaringen en indrukken, nu even lekker bijkomen op het geweldige bounty eiland Bunaken.... Wat zullen jullie genieten zo met zijn allen.
    Snokelen, duiken, dolfijnen spotten, zwemmen en zonnen, wat heerlijk!
    Dat is beter dan hier (de regen en hagel klettert hier nu tegen de ramen).
    Genieten van deze heerlijke dagen, daarna is het weer flink aan de bak!
    Veel plezier lieverd!

Dikke kus van mama

• 23 Februari 2016 - 20:05

Opa Minno:

Ja Mautje, dit is afzien en balen, heb gewoon medelijden met je, wat een straf.
    Lieve schat, wat een prachtig verslag weer, ik val in herhaling, maar we beleven het allemaal met je mee!
    Het is een voorrecht dat je dit mag beleven en dat wij daar getuigen van mogen zijn, geweldig!
    Kus, opa

• 26 Februari 2016 - 13:51

Louise:

He Mautje,

wat weer een prachtig verhaal en wat een indrukken en levenservaring doe jij op zeg. En als ik dit alles zo lees, dan mogen wij inderdaad blij zijn, dat de zorg in Nederland zo goed geregeld is. Zal je vast enorm goed bevallen op het bounty eiland. Ook even tijd om alle indrukken een plekje te geven lieve skat, want het is niet niks allemaal.

Heel veel plezier, lekker in de relax en tot schrijvens!

liefs Louise