De eerste dagen in Sulawesi - Reisverslag uit Sulawesi Island, Indonesië van Maurise Rijpstra - WaarBenJij.nu De eerste dagen in Sulawesi - Reisverslag uit Sulawesi Island, Indonesië van Maurise Rijpstra - WaarBenJij.nu

De eerste dagen in Sulawesi

Blijf op de hoogte en volg Maurise

06 Februari 2016 | Indonesië, Sulawesi Island

We zijn in Sulawesi!!!!! Zondag zijn we op de plaats van bestemming aangekomen. We moesten vanaf het hotel 2 uren rijden naar Sulawesi. En nee, niet via gewone wegen maar via wegen door de bergen met van die heerlijke slinger wegen. Onderweg zijn we naar een shoppingmall geweest in Tondano. Naar de starbucks. De reis naar Sulawesi op zich was al een heel avontuur. Iedereen roept ''bule'' naar je. Dit betekend blanke. Blanken zijn hier heel erg bijzonder. Iedereen wil met ons op de foto. We krijgen baby's in onze handen gedrukt om mee op de foto te gaan. Weet je ook eens hoe het is om beroemd te zijn :)

Aangekomen in Sulawesi kwamen we bij het huisje waar we verblijven. We hebben onze spullen even snel neergezet en zijn toen even langs de school gegaan waar wij les gaan geven. De Aquino school. De school was dicht vanwege het weekend. Daarna hebben we onze spulletjes uitgepakt en onze kamers ingedeeld. De kamers zien er goed uit. Samira en ik slapen samen op een kamer met een 2-persoons bed. We hebben een waaier, geen airco. En we hebben als enige een spiegel, dan weet je wel hoe het 's ochtends gaat hahaha. Eefje en Lillian slapen naast ons. Daar delen we de badkamer mee. We hebben gelukkig een normale wc en geen gat in de grond, zoals in veel restaurants. We hebben ook een gewone douche. Maar voor de zekerheid staat er altijd een bak water in de douche voor als de stroom uitvalt en daarbij ook het water weg is. Wat al een aantal keer is gebeurd.

Maandag zijn we naar de school geweest om te bespreken wat de bedoeling precies is. Samira en ik gaan een gezondheidsprogramma geven. Dit doen we 's ochtends aan 4 verschillende groepen. 's Middags geven we een programma dat gaat over dromen.

Dinsdag zijn we begonnen met de lessen. We hebben 's middags 3 verschillende groepen waarbij we ingaan op hun dromen en op wat ze later willen worden. De eerste 2 lessen zijn we met ze bezig geweest om een poster te maken waarbij iedereen hun dromen en toekomstige baan hebben opgeschreven. Heel erg leuk om te doen en ook heel bijzonder om te lezen wat alle kinderen hebben opgeschreven. Het is niet alleen dokter of advocaat. Maar ook verloskundigen, werken bij de NASA enzovoort. Heel erg mooi om te lezen. In het ochtendprogramma zijn we bezig geweest met de organen door middel van een poster van het menselijk lichaam. We hebben ze de organen geleerd in het Engels en we hebben natuurlijk het liedje hoofd, schouders, knie en teen aan de kinderen geleerd. En de kinderen hebben ons het lied in het Indonesisch geleerd.

We hebben het heel erg naar ons zin tijdens de lessen. De kinderen zijn erg leergierig. Ze willen alles wel doen en ze willen je heel graag helpen. En elke keer weer moeten er foto's gemaakt worden na de les met Miss Maurise.

We hebben elke dag een ander rooster voor de lessen. De ene dag beginnen we al om 7:15 en de andere pas om 11:00. De lessen zijn 's middags om 15:30 afgelopen. We gaan met de microlet (lijkt op een vw busje) naar de school heen en weer. Een soort taxi hier. Ook gaan we hiermee naar de supermarkt en de markt.

Naast het lesgeven liggen we veel in het zwembad want het is hier bloedheet. De eerste paar nachten konden we niet slapen van de hitte. Meteen al verbrand natuurlijk hahaha.

We hebben veel dingen meegemaakt. Maar de foto's zijn toch wel het hoogtepunt en dat alle mensen je aanstaren en bule roepen. 's Avonds zitten we vaak op het strand samen met Gary (een jongen die mee gaat naar excursies). We maken vaak een kampvuur (net zoals in een film). Daarnaast gaan we veel naar de markt om rond te strunen, Hoe de markt er hier uit ziet kan ik niet uitleggen. Het zijn een soort kleine krampjes onder 1 groot dak. Het is zo groot dat dat je er kan verdwalen. De mensen bij de kraampjes lopen wat rond, liggen of zitten in de kraampjes. Meestal met hun kinderen. Ook hier willen ze maar al te graag met je op de foto.

We eten hier voornamelijk rijst. Elke middag en avond weer. We hebben gelukkig kunnen regelen dat we tussen de middag brood mogen eten. We hebben ook uitgevonden dat we 2 broodjes met kaas ertussen in het broodrooster kunnen doen zodat we een soort tosti hebben, en we hebben ketchup! We hebben vrijdag avond bij Gary pizza gegeten. Even wat anders dan rijst haha.

Woensdag zijn we een berg opgelopen samen met Novan een vriend van Gary. We moesten erg ver lopen naar de top van de berg. Maar het uitzicht was er prachtig. We moesten door de bossen en de bush bush met hele hoge planten. Onderweg op de steile berg kom je nog eens een paard tegen en een aantal honden. Halverwege lag ook nog een begraafplaats waar kinderen op lopen te spelen.

Vandaag zijn we naar Tondano gegaan. Dit is een plek waar het creaproject ook actief is. We hebben de pastor ontmoet en de kinderen van de school/weeshuis hebben voor ons gezongen en een rondleiding gegeven. Naar Tondano was het ook 2 uren rijden. Weer door de bergen en over de enge weggetjes heen. Nadat we bij Tondano zijn geweest zijn we naar Tomohon gegaan. We hebben hier gekeken bij de tempel. Erg mooi om te zien. Maar de weg er naar toe is net zo mooi. Je komt zoveel verschillende dingen tegen. Rijstvelden, meren enzovoort. Heel veel indrukken voor de eerste week.

Morgen gaan we naar de kerk. Maandag is het hier chinees nieuw jaar Maandag gaan we ook naar de waterval hier in de buurt. We hebben het erg naar ons zin hier.

En als kers op de taart. De vulkaan is net uitgebarsten!!!!!!

• 07 Februari 2016 - 11:16

Marcel:

Maurise,

Wat weer een prachtig en mooi verhaal. Ik geniet helemaal mee met jou en de groep. Wat een belevenissen en veel mooie foto's. Het ziet er allemaal fantastisch uit. Tot de volgende app en verslag.

• 07 Februari 2016 - 16:24

Mama:

Lieverd,

Wat ben ik toch ontzettend trots op jou dat je deze reis maakt! Deze belevenissen zul je je leven lang nooit meer vergeten! Zoveel enthousiasme bij de kinderen die jullie lesgeven, wat moet dat dankbaar voelen...
    En dan al zingend door de kinderen in Tondano verwelkomd worden, daar krijg je toch kippenvel van!
    Wat hebben jullie een plezier met zijn allen als groep, fijn dat jullie dit met elkaar kunnen beleven en delen.
    Geniet van alles wat je doet en ziet!

Liefs en dikke knuffel.

• 08 Februari 2016 - 16:51

Greta:

Heee Mau!!!

Wat een geweldige verhalen! Ondanks dat ik er zelf ben geweest, op Bali dan, en veel in je verhalen herken, ben ik ook wel een beetje jaloers hoor, ik zou zo wel weer willen gaan.

Maar voor jou veel nieuwe en mooie indrukken en dikke lol met je mede studenten! Genieten dus.
    We volgen je op de voet. Ik heb mijn e-mail adres opnieuw aangemeld. Hoop dat ik in de volgende ronde meedoe. Tot snel!!!!

Liefs

• 08 Februari 2016 - 18:10

Regina Pulignano:

Goh wat mooi om te lezen wat jullie allemaal beleven ...Wat een mooi en dankbaar werk doen julilie..
    Geniet ervan ,zijn benieuwd naar je andere verhalen!

• 12 Februari 2016 - 09:50

Opa:

Lieve kleindochter van me,

Het is prachtig dat we door je verslagen een hele mooie indruk krijgen van je belevenissen.
    Je verhaal met de foto van de markt oftewel de Pasar, doet me terug denken aan onze reizen naar Indonesië waar we ook deze taferelen gezien hebben. Als wij het zouden eten vielen we ter plekke om, de mensen daar zijn tegen al die bacteriën bestand.
    We genieten van je verblijf daar en zien weer uit naar je volgende verslag.
    Dikke tût van je gebruikelijke trotse opa!